PRAHA, 25. září 2025 – Finanční gramotnost je klíčová kompetence, kterou by měl ovládat každý, kdo operuje v běžném životě s penězi nebo finančními produkty. Nejde přitom jen o pouhou znalost teoretických pojmů, ale také osvojení praktických schopnosti jako plánovat rozpočet, spořit, a hlavně rozumět půjčkám nebo investicím. Své o tom ví víc než 87 tisíc žáků z 1130 škol, kteří se loni zapojili do Soutěže Finanční gramotnost. Organizátoři v přípravě nového ročníku pečlivě vyhodnotili jejich výsledky i zpětnou vazbu od učitelů, aby mohli soutěž posunout na další úroveň. Analýza ukázala, že školy a žáci nejvíce těží z prakticky orientované výuky, a zároveň odhalují oblasti, kde je třeba posílit podporu pro pedagogy.
Jak se učíme a kde to drhne
Do soutěže se nejvíce zapojili žáci 9. tříd a 3. ročníků středních škol, což ukazuje na rostoucí zájem o finanční gramotnost v klíčových fázích vzdělávání. Co se týče regionů, nadprůměrnou účast zaznamenal Ústecký a Moravskoslezský kraj a Praha, zatímco nejmenší zájem projevily školy z Olomouckého a Libereckého kraje.
Analýza soutěžních otázek odhalila klíčové poznatky pro další rozvoj soutěže i výuky na školách. „Otázky, ve kterých žáci dosáhli největší úspěšnosti, byly jednoduché, srozumitelné a zaměřené na praktické situace z každodenního života. Naopak otázky s nízkou úspěšností byly často jazykově a formálně složité, obsahovaly odborné pojmy nebo vyžadovaly komplexní výpočty. To jasně naznačuje, že úspěch v soutěži není jen o teoretických znalostech, ale hlavně o schopnosti aplikovat je v praxi. Výstupy teď transponujeme do dalšího ročníku soutěže a budeme je komunikovat také s partnery,” říká Marie Štefánková, ředitelka Soutěže Finanční gramotnost.
Jednoduchost, praxe a osobní zkušenost
I přesto, že v průběhu soutěže žáci i pedagogové velice oceňovali zadání praktických úkolů pro žáky, práci v týmech a možnost na své škole zorganizovat odbornou besedu o financích, tak z dat vyplývá, že až 11 % ze zapojených škol žádnou podpornou aktivitu na výuku finanční gramotnosti nevykonává a téměř čtvrtina škol (24,8 %) nespolupracuje s žádnými odbornými partnery. Pedagogové, kteří své třídy do Soutěže Finanční gramotnost přihlásí přitom patří k těm nejaktivnějším v této oblasti. „Klíčovým faktorem není rozsah výuky z hlediska času, nýbrž její kvalita a úroveň motivace žáků. I bez pravidelně zařazené hodiny týdně mohou žáci dosáhnout v soutěži úspěchu. Za klíčem úspěchu stojí právě pedagog, který žáky dokáže vhodně inspirovat, motivovat a vést alternativní formou,” vysvětluje Štefánková.
Většina pedagogů výuku doplňuje, a to konkrétně projektovými dny (36,4 %) vzdělávacími videi, například z YouTube (34,9 %) online a deskovými hry (23,3 % a 18, 6 %) či workshopy (23,5 %). Pro zlepšení výuky nejvíc volají po konkrétních aktivitách do hodin (29,37 %) a po metodické podpoře (18,67 %).
Školy nejčastěji spolupracují s odborníky z bank (30 %), odborníky z finančních institucí (19 %), nebo s neziskovými organizacemi (14 %).
„Těší nás vzrůstající trend zájmu o soutěž Finanční gramotnosti mezi školami. Věříme, že díky podobným aktivitám se stane finanční gramotnost standardní kompetencí, která se bude ve školách pravidelně rozvíjet a školy jí budou věnovat čím dál tím více času a prostoru, a to ideálně v mezipředmětové výuce,” dodává Vlastimil Vaněk z Nadace České spořitelny, generálního partnera soutěže.
15. ročník Soutěže Finanční gramotnost podá učitelům pomocnou ruku
Nadcházející 15. ročník Soutěže Finanční gramotnost má ambici zapojit více než 1000 škol a 100 000 žáků. Odborný tým provádí revizi testových otázek s cílem posílit jejich zaměření na rozvoj klíčových kompetencí žáků. Při úpravách vychází z principů Bloomovy taxonomie, která napomáhá systematickému rozvoji kognitivních dovedností. Nově budou otázky (zejména ve školních a okresních kolech) rozlišeny detailně na tematické oblasti, což umožní pedagogům přesněji identifikovat oblasti, ve kterých je potřeba výuku posílit. Po vyplnění testu nově každý žák obdrží individuální zpětnou vazbu s vysvětlením jeho odpovědí. Součástí inovace je rovněž zapojení prvků gamifikace, kdy každá otázka bude doplněna o originální vizuální motivy, které podpoří motivaci a zájem žáků.
Registrace do Soutěže Finanční gramotnost se otevírají 8. října skrze web www.financnigramotnost.cz a školy se mohou přihlašovat až do 17. prosince. Celostátní finále se odehraje 24. dubna 2026 již tradičně v prostorách České národní banky. Generálním partnerem ročníku je Nadace České spořitelny, stříbrným partnerem společnost ZFP Akademie a společnost Partners Financial Services. Odborným garantem soutěže je Evropská asociace finančního plánování (EFPA ČR). Soutěž je podpořena Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR v Informativním seznamu soutěží a přehlídek ve školním roce 2025/26. Má podporu Ministerstva financí ČR a České národní banky.
Kontakt pro média
RNDr. Marie Štefánková, stefankova@metodica.cz
Mgr. Jana Bábiková, babikova@ciraa.eu, tel. +420 774 895 114
O EFPA ČR
Evropská asociace finančního plánování ČR (EFPA ČR) je přední institucí podporující a zavádějící evropské standardy ve finančním poradenství v České republice. Asociace EFPA ČR sdružuje špičkové poradce na českém trhu, zajišťuje jejich další vzdělávání a rozvoj a udržuje etický kodex. Je akreditovaná ČNB pro pořádání zkoušek odborné způsobilosti pro makléře, investiční a finanční poradce a zprostředkovatele. Členové Rady EFPA a jejích komisí se podílí na tvorbě metodik a v rámci pracovních skupin i legislativních předpisů.
O Institutu pro další vzdělávání METODICA
Metodica je zájmové sdružení, které se od svého vzniku v roce 2014 angažovalo v prosazování interaktivních metod výuky na školách, podpoře učitelů a tvorbě metodik vzdělávání. Hlavním tématem se během realizace projektů stala finanční gramotnost dětí a mládeže. Posláním Metodica je přispět k rozvoji tohoto tématu, popularizovat a atraktivní formou upozorňovat na nutnost zásadních zlepšení výuky, vzdělávacích a dalších aktivit v tomto tématu. Naše zkušenosti jsme plně využili při převzetí Soutěže Finanční gramotnost, která je nyní hlavní náplní činnosti spolku