Praha, 28. dubna 2025 – Finále 14. ročníku celostátní Soutěže Finanční gramotnost, které se uskutečnilo v pátek 25. dubna v České národní bance, přineslo nejen napínavé souboje mezi nejlepšími školními týmy, ale také silné důkazy o tom, že mladí lidé dokáží s financemi zacházet s rozvahou i invencí. Podle statistik se Soutěže Finanční gramotnost účastní téměř každá pátá škola v České republice – konkrétně 19,64 % všech škol evidovaných MŠMT. Z rekordního počtu 87 753 žáků ze 1130 škol se do závěrečného klání probojovaly desítky týmů z celé republiky, které soutěžily ve třech věkových kategoriích.
Finálová témata: Pojištění, ztráty i plánování
Zadání úkolů bylo navrženo tak, aby co nejvíce odráželo reálné životní situace. Nejmladší soutěžící řešili plánování školní zahrady a s tím spojená rizika, žáci druhého stupně se vypořádávali se ztrátou platební karty a bezpečností osobních údajů a středoškoláci se ponořili do sestavování smysluplného rodinného pojištění v nově upraveném rozpočtu.
„Vidím u soutěžících velký posun ve schopnosti vyhledávání informací a využití různých zdrojů, jako jsou internet, rodiče, ale i AI a konzultace s konkrétními finančními poradci. Skvělé na tom je, že tím žáci získávají představu o tom, jak teorie přechází do praxe,“ říká Zdeněk Habr, porotce pro kategorii středních škol a finanční poradce s prestižním titulem EFP.
„Soutěž prověřila nejen znalosti, ale žáci se procvičili také ve vytrvalosti, pečlivosti a spolupráci,” dodává Radka Skalová, další z porotců soutěže. „Kromě získání nových znalostí z finančního světa pomohla soutěž žákům také číst s porozuměním a opravdu pochopit, co od nich zadání očekává. Všiml jsme si také, že se žáci pořád více zajímají o důležitosti finanční rezervy a o to, jak ji tvořit,” doplňuje Miloslav Skala, porotce soutěže.
Úloha školství ve výuce finanční gramotnosti
Přestože se soutěž těší rostoucímu zájmu, odborníci upozorňují, že celková úroveň finanční gramotnosti české populace je stále nízká. Podle dostupných dat se finanční témata ve školách často vyučují spíše okrajově, bez praktických souvislostí.
„Moderní svět čítá velké příležitosti, ale také nástrahy. Oblast financí je jednou z oblastí, kde by se měly děti učit orientovat už od dětství. S finanční gramotností je to jako s každým jiným předmětem – je potřeba začít od jednoduchých věcí a posléze schopnosti dál rozvíjet, aby se naučily orientovat i v detailech. Rizika dnešní společnosti jsou, že se lidé bezhlavě zadlužují. Této situaci se i skrze vzdělávání a osvětu snažíme předcházet, aby se lidé dokázali ochránit sami,“ říká náměstek ministra financí a renomovaný ekonom Tomáš Holub. Ministerstvo financí dlouhodobě zastřešuje Soutěž Finanční gramotnost. Záštitu poskytuje také Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, které vnímá finanční vzdělávání jako zásadní součást moderního školství.
„Soutěže nám pomáhají velmi dobře rozvíjet získané znalosti a dovednosti. Prostě v praxi ukázat kompetenci, jak teorii převést do co nejlepší praxe. Finanční gramotnost považujeme za průřezové téma, které se může objevit na školách například v matematice, občanské výchově, ale také jako samostatný předmět. Ceníme si, že díky soutěži se na školy dostávají odborníci z oblasti bankovnictví a finančního poradenství a pomáhají vzdělávat naši mladou generaci. Chceme, aby i učitelé získali větší přehled díky spolupráci s dalšími odborníky a mohli své znalosti předávat dál,“ říká Jan Mareš, vrchní ředitel sekce vzdělávání a mládeže MŠMT.
Jedním z odborníků, kteří zasedli i v porotě, je Alena Opletalová z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, která pro budoucí učitele vede předmět finanční gramotnost. „Pro moje studenty je finanční gramotnost cenná inspirace do praxe. Ukazuji svým studentům konkrétní projekty ze soutěže, aby viděli, jak i desetiletí žáci dokáží vymyslet opravdu kvalitní projekt, například zrovna dnes na téma školní zahrady. Žáci vymysleli co pěstovat, jak zahradu provozovat, jak ji marketingově propagovat a další náležitosti, jak se zahradou pracovat. Mé studenty tyhle projekty velice inspirují pro jejich další pedagogickou praxi.”
Odborná porota a zkušenosti z praxe
Do poroty usedli zástupci Ministerstva financí ČR, Univerzity Palackého v Olomouci, Nadace České spořitelny, EFA/EFP poradci z EFPA ČR a další odborníci na finanční gramotnost. Jejich cílem bylo hodnotit nejen správnost řešení, ale i schopnost obhájit rozhodnutí a pracovat v týmu.
Soutěž dlouhodobě podporuje také Česká národní banka, která poskytla zázemí pro finálové kolo. Její viceguvernér profesor Jan Frait hodnotí spolupráci následovně: „Porozumět světu financí již v mladém věku udělá vám život příjemnějším nebo alespoň snesitelnějším. Zvýší se šance, že z vás někdo na finančním trhu neudělá hlupáka. Že nepřijdete zbytečně o peníze, které jste si těžce vydělali namáháním mozku, rukou či obojího.“
Odborným garantem soutěže je EFPA ČR, organizace, která vzdělává a dál rozvíjí kompetence finančních poradců. „V běžné výuce se na finance často nedostane. Soutěž propojuje teorii s praxí. Naším cílem je vychovat generaci, která bude umět rozlišit výhodnou nabídku od pasti, nebude se bát investic a bude znát hodnotu peněz,“ říká o soutěži Marta Gellová, předsedkyně EFPA ČR a odborná garantka soutěže.
Generálním partnerem Soutěže Finanční gramotnost byla Nadace České spořitelny, která se tématu finančního vzdělávání široké populace aktivně věnuje. „Dlouhodobě podporujeme vzdělávací aktivity v oblasti finančního vzdělávání, abychom byli silnější a uměli se v životě správně rozhodovat. Za Nadaci mám proto obrovskou radost z rekordní účasti v letošním ročníku i z kvality odevzdaných finálových úkolů a těším se na příští ročník,” uzavírá Vlastimil Vaněk z Nadace České spořitelny.
Zpestřením celého dne byly komentované prohlídky Návštěvnického centra ČNB a vyhlášení výsledku Soutěže o speciální cenu Partners (kategorie II.) z rukou Lenky Šmídové.
Soutěž Finanční gramotnost podpořila Nadace České spořitelny, ZFP Akademie, MitonC Portfolio Company, Partners Financial Services, Ministerstvo financí České republiky, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Česká národní banka a konala se pod záštitou první dámy České republiky Evy Pavlové.
Výsledky 14. ročníku Soutěže Finanční gramotnost:
Kategorie 1. stupeň ZŠ
1. místo: Základní škola Vrdy, okres Kutná Hora
2. místo: Základní škola a Mateřská škola Sulejovice, příspěvková organizace
3. místo: Základní škola a Mateřská škola Bohumín tř. Dr. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace
Kategorie 2. stupeň ZŠ
1. místo: Gymnázium Christiana Dopplera, Praha
2. místo: Základní škola, Brno, Novolíšeňská 10, příspěvková organizace
3. místo: Základní škola Kralupy nad Vltavou, Gen. Klapálka 1029, okres Mělník
Kategorie středních škol
1. místo: Obchodní akademie a Vyšší odborná škola, Příbram I, Na Příkopech 104
2. místo: Obchodní akademie Kroměříž
3. místo: Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9
Speciální cenu Ministerstva financí ČR obdržel z rukou náměstka ministra financí Tomáše Holuba tým kategorie I. ze ZŠ Hošťálková, Vsetín, Zlínský kraj. Cenu čestného uznání obdržela Základní škola a Mateřská škola Sulejovice.
Ocenění Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR předal vítězům (prvním třem umístěným) kategorie II. vrchní ředitel sekce vzdělávání a mládeže MŠMT Jan Mareš.
Speciální cenu ZFP Akademie z rukou pana Jana Machaně obdržela Integrovaná střední škola technická a ekonomická Sokolov z kategorie III.
Kontakt pro média
RNDr. Marie Štefánková, stefankova@metodica.cz
Mgr. Jana Bábiková, babikova@ciraa.eu, tel. +420 774 895 114
O EFPA ČR
Evropská asociace finančního plánování ČR (EFPA ČR) je přední institucí podporující a zavádějící evropské standardy ve finančním poradenství v České republice. Asociace EFPA ČR sdružuje špičkové poradce na českém trhu, zajišťuje jejich další vzdělávání a rozvoj a udržuje etický kodex. Je akreditovaná ČNB pro pořádání zkoušek odborné způsobilosti pro makléře, investiční a finanční poradce a zprostředkovatele. Členové Rady EFPA a jejích komisí se podílí na tvorbě metodik a v rámci pracovních skupin i legislativních předpisů.
O Institutu pro další vzdělávání METODICA
Metodica je zájmové sdružení, které se od svého vzniku v roce 2014 angažovalo v prosazování interaktivních metod výuky na školách, podpoře učitelů a tvorbě metodik vzdělávání. Hlavním tématem se během realizace projektů stala finanční gramotnost dětí a mládeže. Posláním Metodica je přispět k rozvoji tohoto tématu, popularizovat a atraktivní formou upozorňovat na nutnost zásadních zlepšení výuky, vzdělávacích a dalších aktivit v tomto tématu. Naše zkušenosti jsme plně využili při převzetí Soutěže Finanční gramotnost, která je nyní hlavní náplní činnosti spolku.